flavio1984

Effect van vapen op je longen?

151 posts in this topic

Hallo iedereen,

Ik ben sinds enkele weken aan het dampen en lees er dagelijks over. Ik probeer voornamelijk info te vinden over de eventuele gevolgen voor de gezondheid en meer specifiek de longen. De meeste forumposts (op allerhande fora, niet enkel hier) over dit onderwerp bestaan voornamelijk uit speculatie. Wanneer iemand ergens last van heeft wordt er steeds geopperd dat het wel eens PG allergie zou kunnen zijn of dat de longen zich nog moeten zuiveren na jarenlang sigaretten roken. Ik trek het bestaan van deze fenomenen niet in twijfel, maar ik vraag me af of er toch geen andere zaken meespelen.

Ik heb een tiental jaren dagelijks gerookt, maar een drie jaar geleden ben ik volledig gestopt. De laatste 2 jaar rookte ik terug, maar veel minder: verdeeld over ongeveer 2 avonden per week een 15-tal sigaretten. De ochtend nadien stond ik meestal op met een ietwat benauwd gevoel in de longen en een kuchje / hoest. Op andere ochtenden kwam dit nauwelijks voor. Het vreemde is: dit heb ik ook als ik gevaped heb. Het zijn welliswaar geen zware klachten, maar het is toch merkbaar dat het vapen een gevolg heeft voor mijn longen. Gezien ik de laatste jaren niet zoveel meer rookte betwijfel ik dat mijn longen zich nog aan het schoonmaken zijn. En gezien de klachten niet echt heftig zijn, denk ik ook niet dat ik allergisch ben aan PG. Is er iemand die weet heeft van andere zaken die zouden kunnen meespelen? Ikzelf denk bijvoorbeeld aan het verbranden van de wicks. Hoe miniem dit ook gebeurt per trekje, de wicks worden na een tijdje wel zwart. Als ik het juist zie ben je dan, hoe langzaam dit ook gebeurt, wel de wick mee aan het oproken. Ook zitten er buiten PG / VG ook nog smaakstoffen in de meeste liquids. Zou het kunnen dat deze misschien niet zo goed verdragen worden door de longen? Heeft er iemand wat meer (onderbouwde) info voor mij?

Thx!

2 people like this

daar maak ik me allemaal niet zo druk over, wat ik me wel afvraag is of longen er berekend op zijn om zoveel extra vocht naar binnen te hijsen elke dag? geen idee, maar veel slechter als een peuk kan het in ieder geval niet zijn. Of we er op de lange termijn klachten van gaan krijgen, geen idee, ik houd gewoon de dampers die al jaren bezig zijn in de gaten, als die dan wat gaan mankeren heb ik nog ruim de tijd om te stoppen :grins:lol

1 person likes this

Dat is dus juist waarom er meer en beter onderzoek moet komen. Op dit moment is het wél duidelijk dat dampen gezonder is dan roken maar OF het schadelijk kan zijn is niet bekend. Voorzover er onderzoek gedaan is, zijn er geen schadelijke dingen gevonden.

De ene smaakstof is de andere niet dus ja, het kan zijn dat er iets in een smaakstof zit dat door je longen niet zo goed verdragen wordt maar ook daarover is nog niet veel bekend (behalve dat je géén liquid op oliebasis moet dampen)

Zelf heb ik de eerste paar weken mijn longen uit mijn lijf gehoest maar dat is nu helemaal over (ook geen rokers hoest meer). Ookal rookte je niet zoveel, er zit zoveel troep in sigaretten...ik weet werkelijk niet of je dan wel of geen verschijnselen krijgt als je helemaal stopt.

Wat doe je als je rookt? Ben je dan bijv in de kroeg? Dan zou het ook nog kunnen dat je last hebt van het vele (of hardere) praten (is maar een idee want dat heb ik nl altijd als ik op erg veel gekletst heb, dan voelt mijn keel schor en wat gevoelig)

Het zwarte wat je op je coil ziet, kan ook wat aangekoekte liquid zijn en hoeft dus niet verbrande wick te zijn. Als een wick verbrand, dan proef je dat (echt een verbrand smaakje)

Verder misschien toch eens een ander PG/VG verhouding proberen of een andere smaak. Dat kan in ieder geval geen kwaad lijkt me.

Kortom: op dit moment kan denk ik niemand je echt helpen omdat er gewoonweg geen onderzoek naar is gedaan. Het belangrijkste is, denk ik, dat je luisterd naar je eigen lijf, en eventueel door andere dingen uit te proberen, erachter probeerd te komen waar jou lijf goed/slecht op reageerd.

Heel veel succes en ik hoop dat je er uit komt

daar maak ik me allemaal niet zo druk over, wat ik me wel afvraag is of longen er berekend op zijn om zoveel extra vocht naar binnen te hijsen elke dag? geen idee, maar veel slechter als een peuk kan het in ieder geval niet zijn. Of we er op de lange termijn klachten van gaan krijgen, geen idee, ik houd gewoon de dampers die al jaren bezig zijn in de gaten, als die dan wat gaan mankeren heb ik nog ruim de tijd om te stoppen :grins:lol

Daar heb je een grote misvatting te pakken. Je hijst geen vocht naar binnen, je onttrekt vocht aan je longen. De damp die je inademt is geen waterdamp, maar een propyleen/glycerine damp. En die damp is hygroscopisch, dat wil zeggen, die trekt water aan. Wat je longen daarvan vinden is weer een heel ander verhaal.

@Flavio. Waar het kuchje bij jou vandaan komt durf ik geen uitspraken over te doen, maar je longen zijn nog wel een jaar of 20 bezig zich schoon te maken hoor. Het is wel zo dat je als je rust meer rotzooi omhoog werkt en dat in combinatie met een droge keel van het dampen kan tot irritatie lijden, waardoor je moet hoesten 's ochtends. Dat is een verklaring die mijn huisarts mij gaf overigens. Maar het is absoluut niet gezegd dat dat bij jou ook de oorzaak is,

En toch...... Ik weet en besef dat er niet gerookt wordt op de conventionele manier. En er wordt in eerste instantie, bij een nieuwe verse setup, geen "brand" gesticht. Maar er komt residu op de coil. En er is toch sprake van hitte. En het is ook bekend dat alles wat verbrand, ja volgens mij verbrand er iets als je coil vervuild is want je proeft "vuur", ook bij dryhits, er PAK's vrijkomen. En PAK's zijn wel kankerverwekkend.

Ik ben inmiddels zo ver dat ik om de paar dagen een nieuwe coil draai en al het wick-materiaal vervang........

Toevoeging aan al het voorgaande:

Adem je wel genoeg uit? Het maakt niet uit wat je inademt, als je maar heel kortstondig exhaleert, dan zul je altijd benauwd worden. Neem dit mee in je zoektocht naar antwoorden.

Dat bepaalde stoffen (losgezien van de stop-met-roken-hoestjes) op de longen kunnen slaan, is zeker. Dat kunnen specifieke smaakstoffen zijn, maar ook andere dingen. Als ik bijv. anti-transpirant spray gebruik, slaan m'n longen meteen dicht. Maar met een gewone deo-spray heb ik geen last. Stofjes, sja, welke?

Soms is het effect ook maar tijdelijk. Droge mond en keel (zelfs aften) gingen gewoon over. Andere dingen ook (oa. droge hoest), zodra ik het zaakje ook daadwerkelijk ging uitademen.

Als het goed is moeten je wicks miet zwart verbranden hoor, dan laat je de liquid er niet goed genoeg intrekken.

Het kan wel zijn dat de liquid je wicks verkleuren.. vooral wanneer ze zoet zijn en/of donker van kleur zijn.

Het is inderdaad ook zo dat niet alle smaakstoffen even geschikt zijn om te dampen, 1 op 1 de vergelijking van als het geschikt is om te eten of drinken, dan zal het ook geschikt zijn om te dampen gaat niet op... simpel omdat eten en dampen twee heel verschillende dingen zijn.

Er wordt wel al onderzoek naar gedaan en er bestaan aanwijzingen om te denken dat smaken zoals kaneel en kruidnagel misschien niet zo geschikt zijn om te dampen. Toch schijnt het nog steeds zo te zijn dat deze liquids minder schadelijk zijn dan het roken van tabak (dr. Farsalinos) Maar er is nog wel veel meer onderzoek nodig.

Het irriteert mij dan ook mateloos dat overheden met de meest belachelijke maatregelen komen, maar zelf niet op het idee komen om dit eens te onderzoeken.

1 person likes this

Hallo iedereen,

Ik ben sinds enkele weken aan het dampen en lees er dagelijks over. Ik probeer voornamelijk info te vinden over de eventuele gevolgen voor de gezondheid en meer specifiek de longen. De meeste forumposts (op allerhande fora, niet enkel hier) over dit onderwerp bestaan voornamelijk uit speculatie. Wanneer iemand ergens last van heeft wordt er steeds geopperd dat het wel eens PG allergie zou kunnen zijn of dat de longen zich nog moeten zuiveren na jarenlang sigaretten roken. Ik trek het bestaan van deze fenomenen niet in twijfel, maar ik vraag me af of er toch geen andere zaken meespelen.

Ik heb een tiental jaren dagelijks gerookt, maar een drie jaar geleden ben ik volledig gestopt. De laatste 2 jaar rookte ik terug, maar veel minder: verdeeld over ongeveer 2 avonden per week een 15-tal sigaretten. De ochtend nadien stond ik meestal op met een ietwat benauwd gevoel in de longen en een kuchje / hoest. Op andere ochtenden kwam dit nauwelijks voor. Het vreemde is: dit heb ik ook als ik gevaped heb. Het zijn welliswaar geen zware klachten, maar het is toch merkbaar dat het vapen een gevolg heeft voor mijn longen. Gezien ik de laatste jaren niet zoveel meer rookte betwijfel ik dat mijn longen zich nog aan het schoonmaken zijn. En gezien de klachten niet echt heftig zijn, denk ik ook niet dat ik allergisch ben aan PG. Is er iemand die weet heeft van andere zaken die zouden kunnen meespelen? Ikzelf denk bijvoorbeeld aan het verbranden van de wicks. Hoe miniem dit ook gebeurt per trekje, de wicks worden na een tijdje wel zwart. Als ik het juist zie ben je dan, hoe langzaam dit ook gebeurt, wel de wick mee aan het oproken. Ook zitten er buiten PG / VG ook nog smaakstoffen in de meeste liquids. Zou het kunnen dat deze misschien niet zo goed verdragen worden door de longen? Heeft er iemand wat meer (onderbouwde) info voor mij?

Thx!

Ik vind persoonlijk het meest informatieve onderzoek dit:

Safety evaluation and risk assessment of electronic cigarettes as tobacco cigarette substitutes: a systematic review

Konstantinos E. Farsalinos .

Je kunt het hier vinden:

http://taw.sagepub.com/content/5/2/67

Probleem is dat het niet publiek toegankelijk is (je kunt het kopen of bv via Athens, een wetenschappelijk portal, lezen).

Het geeft heel degelijk alle recente (over de laatste 2 jaar) onderzoeken weer naar de gezondheidseffecten en evt risico's van e roken.

En het schuwt niet ook de onderzoeken te bespreken waarin negatieve effecten worden gevonden.

Zo zijn er een aantal onderzoeken gedaan waaruit een negatief effect op de longen zou blijken, maar die zijn later weer tegengesproken door andere onderzoekers.

Het zal wel niet mogen ofzo maar als je me een pm stuurt kan ik je het hele artikel wel sturen.

Oh en ik laat mijn wicks niet zwart worden hoor. Ze krijgen regelmatig een badje en als ze een beetje te donker worden naar mijn smaak verwissel ik ze.

Ik ben persoonlijk nogal huiverig voor een evt verbrandingsreactie (te heet of te weinig vloeistof) want dat is nou net waar ze in die onderzoeken voor waarschuwen en wat a-roken zo slecht maakt.

Hallo iedereen,

Thx!

Ik vind persoonlijk het meest informatieve onderzoek dit:

Safety evaluation and risk assessment of electronic cigarettes as tobacco cigarette substitutes: a systematic review

Konstantinos E. Farsalinos .

Je kunt het hier vinden:

http://taw.sagepub.com/content/5/2/67

Probleem is dat het niet publiek toegankelijk is (je kunt het kopen of bv via Athens, een wetenschappelijk portal, lezen).

Het geeft heel degelijk alle recente (over de laatste 2 jaar) onderzoeken weer naar de gezondheidseffecten en evt risico's van e roken.

En het schuwt niet ook de onderzoeken te bespreken waarin negatieve effecten worden gevonden.

Zo zijn er een aantal onderzoeken gedaan waaruit een negatief effect op de longen zou blijken, maar die zijn later weer tegengesproken door andere onderzoekers.

Het zal wel niet mogen ofzo maar als je me een pm stuurt kan ik je het hele artikel wel sturen.

Oh en ik laat mijn wicks niet zwart worden hoor. Ze krijgen regelmatig een badje en als ze een beetje te donker worden naar mijn smaak verwissel ik ze.

Ik ben persoonlijk nogal huiverig voor een evt verbrandingsreactie (te heet of te weinig vloeistof) want dat is nou net waar ze in die onderzoeken voor waarschuwen en wat a-roken zo slecht maakt.

Maar als jij het onderzoek hebt gelezen, kun je dan misschien aangeven wat in grote lijnen de bevindingen waren?

Citaat Tikkels

Wat doe je als je rookt? Ben je dan bijv in de kroeg? Dan zou het ook nog kunnen dat je last hebt van het vele (of hardere) praten (is maar een idee want dat heb ik nl altijd als ik op erg veel gekletst heb, dan voelt mijn keel schor en wat gevoelig)

Het zwarte wat je op je coil ziet, kan ook wat aangekoekte liquid zijn en hoeft dus niet verbrande wick te zijn. Als een wick verbrand, dan proef je dat (echt een verbrand smaakje)

Verder misschien toch eens een ander PG/VG verhouding proberen of een andere smaak. Dat kan in ieder geval geen kwaad lijkt me.

Roken deed ik meestal gewoon bij vrienden thuis, soms ook buiten aan een café. Maar ik heb niet de indruk dat het te maken heeft met luider praten. Vapen doe ik trouwens gewoon thuis op de wc, of als m'n vrouw slaapt achter de pc :-) . Dus bij wat ik na het vapen voel, speelt praten zeker geen rol.

Ik wil ook wel eens wat pure VG bestellen, kan inderdaad geen kwaad om het eens te proberen. Onderhoud van de wicks vind ik tot nu toe nogal moeilijk en heb er ook nog niet het juiste materiaal voor. Ik ben wel van plan me hier meer mee bezig te houden.

Citaat SCAR75

En toch...... Ik weet en besef dat er niet gerookt wordt op de conventionele manier. En er wordt in eerste instantie, bij een nieuwe verse setup, geen "brand" gesticht. Maar er komt residu op de coil. En er is toch sprake van hitte. En het is ook bekend dat alles wat verbrand, ja volgens mij verbrand er iets als je coil vervuild is want je proeft "vuur", ook bij dryhits, er PAK's vrijkomen. En PAK's zijn wel kankerverwekkend.

Ik heb ook het vermoeden dat je, vooral bij het gebruik van wicks die langer in gebruik zijn, risico loopt toch verbrande deeltjes binnen te krijgen.

Citaat Wintergreen

Adem je wel genoeg uit?

Daar ga ik eens extra op letten, maar denk het wel gezien ik graag naar rook zit te kijken.

Citaat Ms

Pm komt eraan!

Een badje krijgen mijn gebruikte coils +- om de twee dagen. Afspoelen met heet water en even in een glas met heet water laten weken, dan droogdeppen met en laten uitlekken op een stukje keukenrol. Is dat de juiste methode?

:bedankt

Zo, flavio, jouw coiltjes krijgen een echte spa behandeling. Goed hoor  :clap

Maar als jij het onderzoek hebt gelezen, kun je dan misschien aangeven wat in grote lijnen de bevindingen waren?

Ik zal het proberen maar ik heb het artikel inmiddels al aan een aantal forumleden gestuurd, dus als je wilt hebben.;)

Het is trouwens niet alleen van Farsalinos maar ook van Riccardo Polosa.

Ze doen een soort literatuuronderzoek naar al het verschenen onderzoek naar e-roken. Hij verdeelt ze in 3 categorieen:

chemical, toxicological

and clinical studies.

Hij bespreekt oa de onderzoeken waarin kankerverwekkende stoffen zijn gevonden in ecigs en zet dat in perspectief door aan te geven dat het óf om oude 1e generatie ecigs ging, óf dat zelfs in het geval van gevonden kankerverwekkende stoffen die nog altijd veel minder zijn dan bij a-sigs (met percentages ed).

Dan bespreekt hij allerlei recente medische onderzoeken, oa die naar negatieve effecten op de luchtwegen/ longen en naar evt inwerking van ecigs op de white blood cell count.

Er is 1 onderzoek geweest in 2012 waaruit negatieve effecten van ecigs op de longen/ luchtwegen bleek: (Vardavas, C., Anagnostopoulos, N., Kougias, M., Evangelopoulou, V., Connolly, G. and Behrakis,

P. (2012) Short-term pulmonary effects of using an electronic cigarette: impact on respiratory flow

resistance, impedance, and exhaled nitric oxide. )

Maar dat onderzoek wordt volgens hem weersproken door andere meer recente onderzoeken.

Conclusie:

In conclusion, clinical studies evaluating the

effects of short-term EC use on selected cardiovascular

and respiratory functional outcomes

have shown that even if some harmful effects of

vaping are reported, these are considerably milder

compared with smoking conventional cigarettes.

However, it is difficult to assess the prognostic

implications of these studies; longer-term data are

needed before any definite conclusions are made.

Zo gaat dat dus 21 pagina's door.;)

Algemene conclusie:

"Existing evidence indicates that EC use is by far a

less harmful alternative to smoking. There is no

tobacco and no combustion involved in EC use;

therefore, regular vapers may avoid several harmful

toxic chemicals that are typically present in the

smoke of tobacco cigarettes. Indeed, some toxic

chemicals are released in the EC vapor as well,

but their levels are substantially lower compared

with tobacco smoke, and in some cases (such as

nitrosamines) are comparable with the amounts

found in pharmaceutical nicotine products.

Surveys, clinical, chemistry and toxicology data

have often been mispresented or misinterpreted

by health authorities and tobacco regulators, in

such a way that the potential for harmful consequences

of EC use has been largely exaggerated

[Polosa and Caponnetto, 2013]. It is obvious that

some residual risk associated with EC use may be

present, but this is probably trivial compared with

the devastating consequences of smoking.

Nonetheless, more

research is needed in several areas, such as atomizer

design and materials to further reduce toxic

emissions and improve nicotine delivery, and liquid

ingredients to determine the relative risk of

the variety of compounds (mostly flavorings)

inhaled."

Citaat Ms

Pm komt eraan!

Een badje krijgen mijn gebruikte coils +- om de twee dagen. Afspoelen met heet water en even in een glas met heet water laten weken, dan droogdeppen met en laten uitlekken op een stukje keukenrol. Is dat de juiste methode?

Dat is precies wat ik ook doe, maar ik doe ook maar wat hoor.;)

Als er al kankerverwekkende troep wordt gevonden in ecigs gaat het vaak niet om stoffen in de liquids zelf, maar om het verbrandinsgproces bij verouderde ecigs of té hete  verbranding, dus ik verwissel m'n coils regelmatig, laat de liquid goed inwerken voordat ik ga dampen en laat de clearo nooit helemaal leeg worden.

Geen idee of dat helpt maar het lijkt me slim. :grins

Artikel is inmiddels gestuurd.

Hoe lang laat je inwerken?  Ik heb hier namelijk een clearomizer Halo Twisted Java staan die er nu 20 minuten in zit te wachten en ben zeer benieuwd over deze smaak

Hoe lang laat je inwerken?  Ik heb hier namelijk een clearomizer Halo Twisted Java staan die er nu 20 minuten in zit te wachten en ben zeer benieuwd over deze smaak

Meestal zo'n 30 minuten tot een uur, maar ik vind eigenlijk dat ze nog het lekkerste smaken als je ze al de avond ervoor voor de volgende dag klaarmaakt.;)

Meestal zo'n 30 minuten tot een uur, maar ik vind eigenlijk dat ze nog het lekkerste smaken als je ze al de avond ervoor voor de volgende dag klaarmaakt.;)

Als je trouwens echt last van je longen hebt zou ik ook eens wat andere liquids proberen trouwens.

Ik merk aan mezelf dat ik van sommige liquids wel en van sommige liquids geen klachten krijg.

We weten toch niet precies wat al die smaakstoffen met onze longen doen, dus misschien heb je van sommige smaakjes gewoon last.

zeer interessante discussie en raakt de kern , ik ga er nog steeds vanuit  dat het uiteindelijke doel is helemaal stoppen ook met dampen, voorlopig wil ik daar nog niet aan denken, maar uiteraard wil je wel weten wat de effecten zijn op je longen , hoop dat hier snel een bewezen uitkomst voor is. Bij a-roken is het  geen discussie , stelselmatig vergiftig je de longen , geen enkele discussie mogelijk maar bij e-roken zijn er in mijn optiek nog teveel onzekerheden en wetenschappers die elkaar tegenspreken wat overigens heel gebruikelijk is in de medische wereld maar over 1 ding is iedereen het eens, roken is slecht voor je longen en zorgt aantoonbaar voor longziektes.

Volgens mij zijn er niet veel wetenschappers die claimen dat dampen slecht is. De meesten vinden wel dat het minder slecht is dan roken in ieder geval.

De discussie zit m in het feit of dampen wel helpt om te stoppen met roken. Als je dampt rook je blijkbaar toch nog volgens hen en de angst is dat het  niet gebruikers aanzet tot roken.

Volgens mij zijn er niet veel wetenschappers die claimen dat dampen slecht is. De meesten vinden wel dat het minder slecht is dan roken in ieder geval.

De discussie zit m in het feit of dampen wel helpt om te stoppen met roken. Als je dampt rook je blijkbaar toch nog volgens hen en de angst is dat het  niet gebruikers aanzet tot roken.

In het artikel dat ik van Ms heb doorgekregen wordt vermeld dat dampen geen 'gateway' is naar het roken, zoals door overheden gevreesd wordt. Het experimenteren met e-sigaretten gebeurt bijna uitsluitend door rokers. Minder dan 1% van de ondervraagde gebruikers zijn niet-rokers. Het is dus zo dat, gezien er wel veel mensen zijn die van a-roken naar e-roken overstappen, het eerder als een 'gateway' naar stoppen met roken kan beschouwd worden.

:mmm Mensen die de lontjes 30 minuten of langer moeten laten inwerken, gebruiken blijkbaar zeer slecht absorberend wick-materiaal.

Mijn silica, bamboegaren en watten zuigen zich razendsnel vol.

En wat dat hoesten betreft: gedurende mijn hele leven is mijn ervaring, dat als ik een tijdje onder de warme douche sta, en dus warme damp heb ingeademd, de inhoud van neusholtes en longen vrijkomt. 

een uurtje geleden met mijn astma-longetjes terug geweest voor een blaas-test.

Mijn blaas-test was beter dan die van Oktober!

Wel kreeg ik het advies van de longverpleegkundige om mijn nicotine-gehalte te verhogen; zodat ik de A-tjes volledig kan weglaten.

Dus zij is zeer zeker voorstander van Dampen tegenover het roken!

Goed hoor! Longfonds: eat your heart out met deze resultaten en adviezen!

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk